Program
Proběhlé akce
Ples AVU 220
17. 12. Kulturní dům Domovina, Na Maninách 1525/32a, Praha 7
Slavnostní zakončení tříměsíčního cyklu oslav 220. výročí založení Akademie výtvarných umění v Praze proběhne za všeobecného veselí formou akademického plesu. Očekávat můžete předtančení pedagogů (za spolupráce Hany Turečkové), tombolu a další bizarnosti ve společnosti moderátorek Johany Ožvold a Ester Geislerové. Dechovou hudbu k tanci a poslechu zahraje Filharmonická společnost Konečný cíl Drancy.
dresscode Smart Semi Gala
Vstup: 300 Kč (student a zamestnanci zdarma po předlození dokladu AVU)
Lístky: goout.net
Procházka II / výběr z 220 míst AVU
7. 12. Hlavní budova AVU
Historická budova Akademie výtvarných umění v Praze
s doc. PhDr. Jiřím T. Kotalíkem, CSc.
komentovaná prohlídka konaná pro veřejnost dne 7. 12. 2019 v 10.00
v rámci 220. výročí Akademie výtvarných umění v Praze
Připomenutí stručné historie nejstarší umělecké školy v Čechách s akcentem na stavební historii budovy z let 1887-1903 a její interiéry a uměleckou výzdoby. V rámci prohlídky budou připomenuty i nejvýznamnější osobnosti pedagogů a proměny systému výuky.
Ira Svobodová: Paravan
3. 12. Trafo Gallery
Výstava Paravan představuje stejnojmennou sérii obrazů Iry Svobodové, která dokázala propojit část svých obrazů přímo s prostorem galerie. Vytvořila několik velkoformátových maleb, které vyobrazily instalaci výstavy přesně tak, jak ji divák nalezne při její návštěvě. Tento konceptuální přístup posunul jinak přísně organizované kompozice do jiných souvislostí.
Vznikla tak další „nová vlna“, již můžeme s trochou nadsázky nazvat v duchu doby „Paravan 2.0“. Výstava v tomto případě není přirozeným ukončením jistého časově ohraničeného snažení, ale stává se jasným činitelem, který nepřímo spoluutváří finální podobu samotných uměleckých děl. Je součástí celku a přetrvá do budoucna v podobě maleb.
Jan Kudrna, kurátor výstavy
Na vernisáži bude za účasti Evy Eisler pokřtěna dvojjazyčná publikace s lakonickým titulem Ira Svobodova, shrnující autorčin výběr z díla, za doprovodu textů Terezy Bruthansové, Meghan Gordon, Jana Kudrny, Jiřího Machalického, Thomase Miessganga a Carla E. Smitha.
doprovodný program
• papírový workshop pro děti v sobotu 14. 12. 2019 mezi 14.00-17.00
• komentovaná prohlídka s autorkou a kurátorem ve středu 8. 1. 2020 od 17.00
na vernisáži zahraje DJ VUTRU
Výstava potrvá do 10. 1. 2020.
Cyklus přednášek Středy na AVU / Téma: Co je to současné umění?
27. 11. Aula AVU
Jedním z hlavních úkolů Akademie výtvarných umění v Praze je příprava budoucích umělců a umělkyň na jejich práci. Akademická výuka byla tradičně postavena na studiu minulosti. Současně ale nemůže probíhat bez debat o tom, jak umění vypadá dnes a jak bude vypadat zítra, příští rok, za několik desetiletí. Cyklus přednášek se pokusí načrtnout základního průvodce po současném umění, jeho jazyku, kořenech a perspektivách.
Kdo jsou současní umělci?
Studenti a pedagogové AVU, moderuje Tomáš Pospiszyl
Dvojice umělec-pedagog představí práci vymykajících se studentů/studentek. Pedagog popisuje, jak práce vypadá dnes, student se pokusí nastínit, kam chce směřovat dále.
Posledních 30 let (potřetí)
25. 11. Galerie Klementinum
Třetí výstava z trojdílného cyklu Posledních 30 let kurátora Borise Ondreičky, která proběhne v prostorách Galerie Klementina. Výběr protagonistek a protagonistů je založený na dění po roce 1989 a představuje esenci vývoje umění na pozadí 30 let porevoluční historie AVU. Mezi vystavujícími jsou například Milena Dopitová, Josef Bolf, Jiří David, Jaromír Novotný, Nik Timková, Aleš Čermák, Karíma Al-Mukhtarová, Pavel Humhal, Tomáš Vaněk, Jan Hladík, Tomáš Svoboda a další. K výstavám vznikne třídílný katalog v grafickém pojetí Adély Svobodové, s fotografiemi Jiřího Thýna.
Procházka Prahou 6 / 220 míst AVU
22. 11. setkání před Letohrádkem královny Anny
Procházka po vybraných lokalitách z průvodce po 220 místech AVU, kde se propsali naši studenti, absolventi či pedagogové v historii i v současnosti a to za doprovodu hlavní editorky publikace Pavlíny Morganové.
Noc venku Praha
21. 11. hlavní budova AVU
Noc Venku Praha 2019 se letos koná v Akademii výtvarných umění v Praze a bude mít 4 stage. Pomozte nám je naplnit. Program je nadupaný a každý z Vás si jistě vybere to „svoje“ Děkujeme všem účinkujícím s domovem i bez domova a doufáme, že dorazíte v hojném počtu.
VSTUPNÍ HALA
17.30 Muzikanti bez domova
18.30 Slam poetry CZ
19.45 Circus Problem
21.00 Vasilův Rubáš
23.30 Sraz na spaní venku (Strossmayerovo náměstí)
AULA
18.00 Různé pohledy pomoci – Představení projektů, které pomáhají lidem bez domova z různých úhlů pohledu
20.00 Debata #pohledyzvenku – Jak nahlíží jednotlivé osobnosti z různých profesí na problematiku bezdomovectví
FILMOVÝ KLUB
18.00 Bez domova 2019 (režie Filip Stoček)
19.00 Místa mezi místy 2015 (r. Marek Matvija a Epos 257)
20.00 Neviditelné 2018 (režie Louis-Julien Petit)
22.00 Spi Sladce 2016 (Režie Marika Pecháčková)
KNIHOVNA:
Od 18.00 – 20.00 Živá knihovna s lidmi bez domova (Farní charita Praha 1 Nové Město)
20.00 – Divadlo utlačovaných (Jako doma) DÁLE NA AVU Výtvarný workshop EPOS 257+ Toybox Toybox + lidé bez domova; Pouličnický cirkus (Naděje Praha – Bolzanova) Místní umělci výstava (Místní místním); Sbírka oblečení pro lidi bez domova; Pivo a občerstvení A mnoho dalšího…
Změna programu je možná i pravděpodobná.
Středy na AVU - prezentace finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého
20. 11. Aula
Představení finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého s diskuzí, moderovanou Tomášem Pospiszylem.
Filmový maraton
19. 11. Kino výtvarných umění, uč. č. 6, hlavní budova AVU, U Akademie 4, Praha 7
Pořádá KVU AVU ve spolupráci s Národním filmovým archivem
Uvádí: Roman Štětina a Sylva Poláková
Hosté: Petr Skala a Tomáš Pospiszyl
Projekce z filmových materiálů a digitálních zdrojů.
Vstupné volné, občerstvení v sále.
Filmový maraton Kina výtvarných umění probíhá v rámci oslav 220 letého výročí založení AVU. Pásmo nabídne šestnáct filmových titulů z let 1913 až 2014, v nichž se představí jednotlivé ateliéry, pedagogové i AVU samotná jako fenomén.
Vstup zdarma
Program maratonu:
ROZLUČKA S FILMOVÝM MATERIÁLEM SBÍRKY KVU (14:00 - 16:15)
uvádí: Roman Štětina
ZÁPAS O TVAR
35 mm, 16 min, 1976, rež. Miroslav Khun
KRYSTALIZACE PŘEDSTAV
35 mm, 14 min, 1980, rež. Jan Iván
ČESKÝ KRAJINÁŘ
35 mm, 14 min, 1979, rež. Maxmilián Petřík
KDY ZAČAL DNEŠEK
35mm, 16 min, 1967, rež. Jiří Gold
SVĚT ANTONÍNA PROCHÁZKY
35mm, 14 min, 1979, rež. Jan Iván
V TĚCH NEJKRÁSNĚJŠÍCH DNECH
35 mm, 14 min, 1973, rež. Miro Bernat
RESTAURÁTOŘI NA MOSTECKU
35 mm, 28 min, 1966, rež. František Lukáš
MELOUCHY: PARALELNÍ PRAXE PEDAGOGŮ AVU (16:30 - 17:00)
uvádí: Sylva Poláková
Z FYSIOLOGIE EMBRYA PLOVATKY
3 min, 1913, rež. Ondřej Schrutz
MALIČKOST a NEVŠEDNÍ PODÍVANÁ
15 min, 1944, rež. František Cubr
POLITICKÁ KARIKATURA
5 min, 1953, rež. Antonín Pelc
VÝTVARNICKÉ KONFESE (17:10 - 18:20)
uvádí: Sylva Poláková
host: Petr Skala
VÝTVARNICKÉ KONFESE: HUGO DEMARTINI
26 min, 2010, rež. Petr Skala
VÝTVARNICKÉ KONFESE: ALEŠ VESELÝ
26 min, 2011, rež. Petr Skala
AVU NA CHMELNICI (18:30 - 22:00)
uvádí: Roman Štětina
host: Tomáš Pospiszyl
dejAVU
45 min, 1994, rež.: Jiří Věrčák
AVU - AVU to má ale šmrnc!
70 min, 2014, rež. Tomáš Pospiszyl, Mark Ther
AVU - AVU na Chmelnici
52 min, 1991, rež.: Jiří Věrčák
Procházka skleníkem „Fata Morgana“ v Tróji
14. 11. skleník Fata Morgana
Záleží nám interdisciplinární nevyhnutelnosti při zkoumání skutečnosti. Záleží nám na ekologii našeho prostředí. Záleží nám na prostředí, ve kterém AVU žije. A tak jsme se rozhodli v rámci oslav AVU220 navázat spolupráci s Botanickou zahradou a uskutečnit dvě procházky. Jednu z nich, po venkovním areálu, už máme za sebou. Ta druhá - po skleníku „Fata Morgana“- nás čeká.
Kdy: čtvrtek 14. 11. 2019
místo: skleník Fata Morgana
čas začátku: 11.00 hod.
(na místě setkání prosím buďte aspoň 10 minut předem, ať program
může začít včas)
Zájemci, hlaste se prosím na mail eva.janovska@avu.cz do 11. 11. Počet je míst je omezen.
Vstupné je zdarma, průvodce zajištěn!
Procházka bude trvat zhruba hodinu.
K Botanické zahradě se dostanete:
Autobusem 112 pražské MHD k Zoologické zahradě a odtud do kopce podle značení. Tato trasa trvá 5–10 minut.
Dále také MHD (autobusy 102 nebo 144 z metra Kobylisy) je možné dojet i na zastávku Na Pazderce. V ulici K Pazderkám se také nachází parkoviště pro vlastní vozy i autobusy. Odtud vede nezpevněná cesta kolem areálu zahrady. Je z kopce a zabere asi 20 minut.
Cyklus přednášek Středy na AVU / Téma: Co je to současné umění?
13. 11. Aula AVU
Jedním z hlavních úkolů Akademie výtvarných umění v Praze je příprava budoucích umělců a umělkyň na jejich práci. Akademická výuka byla tradičně postavena na studiu minulosti. Současně ale nemůže probíhat bez debat o tom, jak umění vypadá dnes a jak bude vypadat zítra, příští rok, za několik desetiletí. Cyklus přednášek se pokusí načrtnout základního průvodce po současném umění, jeho jazyku, kořenech a perspektivách.
Jaké bude současné umění?
Václav Janoščík (Akademie výtvarných umění v Praze)
Jak bude umění vypadat v budoucnosti? Jak jej ovlivní rozvoj technologií, ale i rozvoj sociální? Dá se současné umění vůbec učit? Spekulativní pokus o výhled, co nás na poli výtvarného umění může čekat a jak se na to můžeme připravit.
Kateřina Vincourová | V odrazu minulosti doteky nevinnosti
13. 11. Zahorian & Van Espen Praha (Šmeralova 3, 2.patro, 170 00 Praha 7)
Kateřina Vincourová | V odrazu minulosti doteky nevinnosti
kurátor: Jen Kratochvil
trvání výstavy do 19.12. 2019
Kateřina Vincourová nikdy neměla daleko k ostrým, ač formálně poetickým kritickým komentářům vůči akutním otázkám konkrétní doby, ať se jedná o vazbu bývalého východu a západu, konzumní charakter současné společnosti, feminismus a další. Ve svém novém projektu pro Zahorian & Van Espen v Praze ale ustupuje o několik kroků zpátky k zdánlivě všedním denním situacím a výjevům. Jejich potenciál ke kritickému tázání ale drží stejnou míru urgence.
Kateřina Vincourová (1968) vystudovala na Akademii výtvarných umění v Praze. Vstoupila na českou uměleckou scénu v době optimismu ranných 90. let. Již v tomto období její tvorba reagovala na témata, která pro mnohé získala urgenci až mnohem později, ať už expenze globálního trhu, ekologické otázky, komercionalizace nebo konzumerismus. V roce 1997 se stala prvním ženskou nositelnou Ceny Jindřicha Chalupeckého. Mezi lety 1999 a 2000 získala stipendium DAAD v Berlíně, které jí pomohlo etablovat se na mezinárodní umělecké scéně.Svoji práci představila v řadě renomovaných institucí v zahraničí i v Česku, například v Moderna Museet ve Stockholmu, Kunsthaus Graz, Ujazdowski Castle ve Varšavě, American University Museum at the Katzen Arts Center ve Washingotnu D.C. nebo v Moravské Galerii v Brně a Národní galeii v Praze.
Večírek pro umění, teorii a příbuzné zóny
12. 11. Aula AVU
Křest anglického vydání Sešit Reader 2007–2017 + nového čísla Sešitu pro umění, teorii a příbuzné zóny
Součástí večera je prezentace šéfredaktora amerického časopisu ARTMargins Svena Spiekera následovaná diskuzí, svůj pohled na Sešit Reader představí i překladatel Phil Jones.
Autoři publikující v Sešit Reader 2007–2017:
Milena Bartlová, Hana Buddeus, Karel Císař, Daniel Grúň, Vaclav Janoscik, Ládví, Pepa Ledvina, Václav Magid, Ján Mančuška, Jan Mlčoch, Pavlína Morganová, Martina Pachmanová, Tomáš Pospiszyl, Jakub Stejskal, Tereza Stejskalová, Kateřina Svatoňová, Rostislav Švácha, Jan Wollner, Jan Zalesak
Úvodní texty: Viktor Misiano, Sven Spieker
The official launch of The Sešit Reader 2007–2017 + the new issue 26/2019 of Notebook for Art, Theory and Related Zones
The evening will include a talk followed by a discussion with Sven Spieker, editor-in-chief of the magazine ARTMargins (US), and the translator Phil Jones.
Vyňato ze smutné pomíjivosti
12. 11. Galerie AVU
Vyňato ze smutné pomíjivosti
Stanislava Karbušická, Jiří Pitrmuc, Ivana Zochová
-
-
-
-
- 2019
-
-
-
komentovaná prohlídka 29. 11.18 h
kurátor František Fekete
Vyňato ze smutné pomíjivosti je projektem Ivany Zochové, Jiřího Pitrmuce a Stanislavy Karbušické. Kromě faktu, že všichni tři prošli v různých časech ateliérem Performance Jiřího Kovandy, spojil je také zájem o otázky tělesnosti a významů plynoucích z jejího prožívání a bytí ve světe. Přístup všech tří autorů charakterizuje také určitý citlivý a náznakový přístup v uměleckých strategiích. Nevyprávějí příběhy, nýbrž modelují objekty a gesta v asociacích. Divák sám si dotváří síť významů. Můžeme však jistě tvrdit, že práce autorů má potenciál překročit svůj materiálový základ a poskytnout vchody do naší vlastní imaginace.
Ivana Zochová je v pozici architekty, jejíž úkolem je vytvořit prostorový rámec, v němž se dále budou odehrávat figurativní a objektové momenty Stanislavy Karbušické a do nichž se dále budou promítat gestické a kresebné momenty Jiřího Pitrmuce. Galerie se tak stává jakýmsi modelem bludiště bez určeného začátku a konce. Při promýšlení koncepce Vyňato ze smutné pomíjivosti autoři volně vycházejí z fenomenologických úvah o tělu. Snaží se najít styčné body mezi tělem objektivním a subjektivním, pohledovým a prožívaným. Dalším významným bodem přemýšlení o těle je oděv a úvaha o šatu jako o něčem, co manifestuje dočasný stav nesmrtelnosti a jenž dává tělu význam mimo něj samé. Autoři se ve společné tvorbě dotýkají již zmíněné fenomenologie, ale také psychologie barev, či psychospirituality. Jakým jazykem k nám tělo promlouvá?
Existuje ale vůbec hranice meze tělem a vědomím? Psychospirituální koncepce nám napovídá, že vědomí je imateriální substance. Je zde sice interaktivní vztah mezi mozkem a vědomím, vědomí samo se ale projevuje samostatně a za jistých okolností může být od mozku odděleno úplně. Jak potom takovou substanci ilustrovat, popsat, vůbec si jí představit? Jak zažít čisté vědomí, pokud je odděleno od smyslů fungujících na principech fyziky? To jsou otázky, které spojují zájem autorů. Jejich snahy jsou tyto fenomény ilustrovat, poetickým jazykem je popsat a ilustrovat ve fyzickém světe. Zjevuje se myšlenka, že organismy i věci obsahují i nějaký imaginativní prostor „za“: „Zevnějšek reprezentuje duchovní pozadí, to má hlubší přesahy do mystiky a okultismu. Okultismus pro nás znamená manipulace s věcmi fyzickými s vědomím jejich hlubší podstaty. Způsobem práce je obřad. Výsledkem je obraz s tělem a krví. Zastoupené objekty jsou strukturou osobnosti, jejichž vlastnosti nejsou odrazem povrchu na oku sítnice, ale vtisknutím (twillight).”
Psí otázky Možnost dekolonizace – přednáška Charlese Escheho
8. 11. Aula AVU
Psí otázky
Možnost dekolonizace – přednáška Charlese Escheho
Teorie dekolonizace, která se rozvinula v uplynulých 15-20 letech, se v poslední době stává předmětem rostoucího zájmu. Z části je tento zájem módní záležitostí, ale zdá se, že dekolonizace nám poskytuje užitečné poznatky o některých aspektech našeho současného stavu. Přesněji řečeno, zabývá se škodlivostí univerzalistických předpokladů přítomných v západní teorii a zpochybňuje spolehlivost myšlení ze Západu i jeho prostřednictvím, ať jakkoli kritického. Idea kolonialismu nebo koloniální formy moci je také užitečným nástrojem, jak se vyhnout některým rozvratným a esencializujícím diskuzím o politice identity, aniž bychom se uchylovali k postojům bílých supremacistů. Vidí možnosti především v komunálním jako prostředku, jak myslet mimo rozdělení člověk-člověk; člověk-zvíře; člověk-země.
V této přednášce představí Charles Esche svůj názor na možnosti, které mohou myšlenky dekolonizace přinést organizacím jako jsou muzea moderního a současného umění, a to na konkrétním příkladu Van Abbemuseum v Eindhovenu coby kritické případové studie.
„Psí otázky“ je nová série akademických laděných přednášek na AVU. Mezinárodně významné osobnosti uměleckého diskurzu budou angažovat posluchače do reflexe vztahů umění a společnosti v souvislostech aktuálních přístupů historických, přírodních, a sociálních věd. Série si vypůjčuje název a tím vzdává poctu stejnojmennému textu Jiřího Ševčíka (píšícího převážně s Janou Ševčíkovou) a probíhá jednou za semestr.
Charles Esche je ředitelem Van Abbemuseum, Eindhoven; profesorem současného umění a kurátorství na Central Saint Martins, London a spolu-ředitelem Afterall Journal and Books. Přednáší Výstavní studia (Exhibition Studies MRes course) na CSM a Jan van Eyck Academii v Maastrichtu.
Nad rámec své muzejní práce byl (spolu) kurátorem výstav Le Musée Égaré, Kunsthall Oslo 2017, Printemps de Septembre, Toulouse 2016; Jakarta Biennale 2015; 31st Sao Paulo Bienal, 2014, U3 Triennale, Ljubljana, 2011; RIWAQ Biennale, Palestina, 2007 and 2009; Istanbul Biennale, 2005; Gwangju Biennale, 2002, a mnoha dalších. Je předseda správní rady CASCO v Utrechtu. V roce 2012 obdržel cenu Princess Margriet Award a v roce 2014 CCS Bard College ocenění „Prize for Curatorial Excellence“.
Dog Questions
The Decolonial Possibility – a lecture by Charles Esche
Decolonial theory as developed over the past 15-20 years has recently seen a huge surge in interest. While some of this interest has simply been fashionable, decoloniality does seem to provide a useful description of some aspects of our current condition. In particular, it addresses the virulence of universalist assumptions in much western theory and questions the reliability of thinking from and through the West, however critically. The development of the idea of coloniality or the colonial matrix of power is also a useful tool in avoiding some of the divisive and essentialising discussions around identity politics without reverting to a white supremacist position. In particular, it perceives possibility in the communal as a way to think beyond the divisions of human-human; human-animal; human-earth.
In this lecture Charles Esche will present his view on the possibilities that decolonial thinking can bring to organizations like Modern and Contemporary Art Museums using the Van Abbemuseum in Eindhoven as a concrete example and critical case study.
“Dog Questions” is a new series of lectures at AVU. Internationally renowned figures of artistic discourse engage the audience in a reflection of art and society in relation to new paradigms in the historical, natural, and social sciences. The series, which will consist of one lecture every semester, takes its name from and thus pays homage to a text by Jiří Ševčík (who for the most part wrote his texts with Jana Ševčíková).
Charles Esche is director of Van Abbemuseum, Eindhoven; professor of contemporary art and curating at Central Saint Martins, London and co-director of Afterall Journal and Books. He teaches on the Exhibition Studies MRes course at CSM, and at Jan van Eyck Academie, Maastricht.
Outwith the museum, he (co) curated Le Musée Égaré, Kunsthall Oslo 2017 and Printemps de Septembre, Toulouse 2016; Jakarta Biennale 2015; 31st Sao Paulo Bienal, 2014, U3 Triennale, Ljubljana, 2011; RIWAQ Biennale, Palestine, 2007 and 2009; Istanbul Biennale, 2005; Gwangju Biennale, 2002 amongst other international exhibitions. He is chair of CASCO, Utrecht. He received the 2012 Princess Margriet Award and the 2014 CCS Bard College Prize for Curatorial Excellence.
Bojana Kunst: Labour of the Artist, Feminist Practices and Troubles with the Infrastructure
7. 11. Aula AVU
Lecture by prof. Dr. Bojana Kunst
Labour of the Artist, Feminist Practices and Troubles with the Infrastructure
In the lecture, I would like to address the issue of the labour of the artist from the perspective of the feminist artistic work and discuss, how already from the end of the 1970s feminists artists engaged with the issues of the flexible and precarious work, the issues that are also so pertinent in the labour of the artist today. From the perspective of those artists, the exploration of labour opened new dimension how to understand and reflect upon labour of female artist and her emancipated life. The rise of the affective labour, the disappearance of the border between life and work, the desire to live the independent and self-organised life, were not only part of the emancipatory processes but they also triggered new political and economical problems for emancipated women: showing how sometimes the 'freedom' of the protagonists life on the edge of economic marginality results in an even greater dependence. Feminist approaches can open up a deeper insight into the contemporary paradoxes of artistic labour and at the same time, disclosing us the potentialities of rethinking the political and emancipatory dimensions of artist's work.
Organized by: Class of Interpretation & Doctoral Studies / AVU Artistic Research Program
Bojana Kunst is a professor at the Institute for Applied Theatre Studies / ATW – Institut für Angewandte Theaterwissenschaft, Justus-Liebig University Giessen, Germany, where she also leads the International MA in Choreography and Performance. She graduated in 1994 from Philosophy and Comparative Literature at the University of Ljubljana, Faculty of Arts and finished her doctoral thesis in Philosophy at the University in Ljubljana in the year 2002. She worked as a researcher at the University of Ljubljana and University of Antwerp, and later as a guest professor at the University of Hamburg (2009 – 2012). She lectured and organized seminars, workshops and laboratories in different academic institutions, theaters, artistic organizations across Europe, and working continuously with the independent artistic initiatives, artists and groups. She is a member of the editorial board of Maska Magazine, Amfiteater and Performance Research. Her last book is: Artist at Work, Proximity of Arts and Capitalism, Zero Books, 2015.
Stručné dějiny AVU - od počátků k sametové reformě
6. 11. Aula AVU
Stručné dějiny AVU - od počátků k sametové reformě
doc. PhDr. Jiří T. Kotalík
historik umění působící na AVU 40 let, emeritní rektor
Stručný přehled hlavních kapitol vývoje naši nestarší umělecké školy mapující počátky uměleckých akademií a aktivity Společnosti vlasteneckých přátel umění, vznik c. k. Kreslířské Akademie, zakladatelské osobnosti a koncepce výuky, vzestupy a pády 19. století, Hlávkova reforma a zestátnění 1896, Akademie za první republiky, válečné přežívání, AVU po roce 1945, oživení koncem 60. let, normalizační Akademie, sametová revoluce na AVU a Knížákovi reformy.
Pozn. přednáška nebude doplněna světelnými obrazy.
Ochrana goril v Africe
31. 10. Hlavní budova AVU
Výstava ZOO na AVU
Kdy: 31. 10. 2019
V kolik: od 18.00
Kde. První patro - hlavní budova AVU
Do kdy: 17. 12. 2019
Záleží nám na interdisciplinární nevyhnutelnosti při zkoumání skutečnosti. Záleží nám na ekologii našeho prostředí. Záleží nám na prostředí, ve kterém AVU žije. A tak jsme se rozhodli v rámci oslav AVU220 navázat spolupráci kromě Botanické zahrady i se Zoologickou zahradou. Pozvali jsme ZOO, aby vystavila svůj vlastní projekt environmentálního vzdělávání v našich prostorách a to konkrétně jeden ze stěžejních in-situ projektů ochrany goril v Africe. Projektem bychom chtěli tlumočit i naše vědomí, že nejen prostředí umění produkuje výstavy, ale i jiné obory, od kterých se právě my můžeme novému naučit i v tomto ohledu. Provoz umění a vzdělávání musí posilňovat svoje dispozice pohostinnosti, spojení, uvědomělosti a zodpovědnosti.
Posledních 30 let emancipace / Literární vlákno
30. 10. Galerie AVU
POSLEDNÍCH TŘICET LET EMANCIPACE
Literární vlákno
Tělo Akademie a její druhý jazyk. Jazyky poezie, principy slovesné živelnosti, hybná síla řeči namířená k místům, která se objevují jinak než v laboratoři akademické reflexe. Odstředivé zkoumání jazyka: od pevného jádra k tekutému okraji významu. Přehlídka současné poezie z AVU jako performativní slovník živých jazyků.
Vystupující:
Kristina Lániková, Axis (Elena Pecenova, Marie Feryna), Michal Blecha, Ondřej Buddeus, Jakub Štourač, Stanislav Zábrodský, Laura Trenčanská, Tomáš Vaněk, Susanne Kass, Boris Ondreička
autor snímku: Jiří Pitrmulc
DIKTÁT PODMÍNEK. Figura dnes.
30. 10. Holešovická tržnice, Hala 17
DIKTÁT PODMÍNEK. Figura dnes. Věnováno Holešovické tržnici.
Holešovická tržnice je specifické pražské místo. Za relativně krátkou dobu tu lze zažít na jednom místě něco, co jinde není a co vyplývá z přítomnosti silně podbarvené sociální atmosféry. Lunapark nejrůznějších lidí, zvuků, pachů, věcí, barev, reklam, sortimentu, potřeb a konzumu. Produkty a služby hned vedle odpadků a mrtvých zón. Podbízivé hlasy z tlampačů tu přes sebe nabízejí všechno možné, nejrůznější slevy – na kosmetiku, na elektroniku, na konkrétní služby, na maso… Odtud název projektu – DIKTÁT PODMÍNEK. Výstava v Hale 17 je věnována tomuto spotřebnímu bludišti, které může být přiměřenou metaforou pro určitý charakteristický rys neodbytné současnosti. Také to, že výstava trvá v pronajatých prostorách poměrně krátce, splňuje onen tržní formát akcelerace a neustálého spěchu za něčím novým. Improvizovaná, dočasná výstavní síň na 10 dní je svým způsobem galerijní performancí, nebo přímou „provozní“ intervencí do odlišného prostředí. Čtěme název výstavy DIKTÁT PODMÍNEK i z této perspektivy.
Jádrem výstavního projektu je téma sociální rozpornosti ve vztahu k zobrazování figury v současném výtvarném umění. Je to právě figura, která přijímá zástupné stigma za různé druhy rozporuplných zkušeností. Ona se stává nositelem role, v níž je znovu přehrávána „problematická partie“ či „krize“ zpochybňující dosavadní jistoty a otevírající nové ontologické horizonty a psychologické propasti. Promlouvá o otázkách svobody a nesvobody, o determinacích, o propagandě, ideologii, totalitních praktikách i dědictví, o zaneseném podvědomí, potlačených slastech i sublimované vitalitě, ale také o odhodlání čelit všem těmto chimérám a překážkám, nebo alespoň o úsilí podrobit je konkrétní diagnóze. DIKTÁT PODMÍNEK je stanovenou koncepční rovinou, vůči které se vymezují jednotlivá malířská a sochařská díla. V podmnožině se ocitá figura jako základní narativ a ústřední demonstrační princip. Figura jako jednatel ztrácející se v mnoha paralelních scénářích všedního dne, které se vždy odvíjejí ve směru z minulosti (paměť) k horizontu budoucnosti (vize).
Petr Vaňous, kurátor projektu
Autoři:
CZESANÝ Jonáš (1972)
HÁBL René (1968)
KOMM Kateřina (1990)
KOREČKOVÁ Markéta (1975)
KORPACZEWSKI Igor (KW) (1959)
MAREK Jiří (1991)
PEŠAT David (1980)
SEDLECKÝ Zbyněk (1976)
SLANINKOVÁ Gabriela (1993)
ŠMÍD Pavel (1964)
Na vernisáži zahraje Eva Porating a Fleika.
Výstava potrvá od 31.10. do 10.11.2019.
Cyklistická projížďka / výběr z 220 míst AVU
24. 10. Moderní galerie AVU
Cyklistická projížďka s komentovanými zastávkami startuje v Moderní galerii AVU a pokračuje po vybraných místech Stromovky, přes Tróju, až po Zoologickou zahradu za doprovodu hlavní editorky publikace 220 míst AVU a zároveň prorektorky pro umění, vědu a rozvoj, Pavlíny Morganové, která mimo jiné přiblíží koncepci průvodce, který byl vydán k příležitosti 220. oslav AVU.
Zdeněk Trs: Popelavý svit
24. 10. Trafo Gallery
Obrazy malíře Zdeňka Trse tentokrát soustředí svou pozornost na abstraktum všech abstrakt – kosmos. Opírá se přitom o přísnou geometrickou konstrukci, reprezentující základní matematické a fyzikální poměry mezi jednotlivými entitami. Bez této opory by se jednalo o neřešitelný problém, pouhou nahodilou spleť vztahů a proměnných, chaos exprese a sebeprojekce. Takto také kosmos dostává svému jménu – je ve své celistvosti krásným, zůstává však přitom všem bytostně lidským. Je to nakonec obraz, malba, s čím máme co do činění, nejvyšší projev lidské kreativity – a zároveň doklad její křehkosti.
Na vernisáži 24. října v 19.00 pokřtíme i stejnojmenný dvojjazyčný katalog. Autory textů jsou Kenneth G. Hay, Barbora Kundračíková a Miroslav Petříček. Grafické řešení je dílem Pavla Tichoně.
Výstava potrvá do 24. 11. 2019.
Cyklus přednášek Středy na AVU / Téma: Co je to současné umění?
23. 10. Aula AVU
Jedním z hlavních úkolů Akademie výtvarných umění v Praze je příprava budoucích umělců a umělkyň na jejich práci. Akademická výuka byla tradičně postavena na studiu minulosti. Současně ale nemůže probíhat bez debat o tom, jak umění vypadá dnes a jak bude vypadat zítra, příští rok, za několik desetiletí. Cyklus přednášek se pokusí načrtnout základního průvodce po současném umění, jeho jazyku, kořenech a perspektivách.
Jaké bylo současné umění?
Karel Císař (Vysoká škola uměleckoprůmyslová)
Jak chápat pojem současné umění a jak byl v nedávné minulosti interpretován? Začíná současnost po roce 1989, po roce 1960, nebo snad po roce 1945? Přednáška představí různé periodizace současného umění a pokusí se zpochybnit zažitou představu o diskontinuitě mezi moderním a současným uměním.
Posledních 30 let (podruhé)
22. 10. Hlavní budova AVU
Druhá výstava z trojdílného cyklu Posledních 30 let kurátora Borise Ondreičky, která proběhne v prostorách GAVU. Výběr protagonistek a protagonistů je založený na dění po roce 1989 a představuje esenci vývoje umění na pozadí 30 let porevoluční historie AVU. Mezi vystavujícími jsou například Milena Dopitová, Josef Bolf, Jiří David, Jaromír Novotný, Nik Timková, Aleš Čermák, Karíma Al-Mukhtarová, Pavel Humhal, Tomáš Vaněk, Jan Hladík, Tomáš Svoboda a další. K výstavám vznikne třídílný katalog v grafickém pojetí Adély Svobodové, s fotografiemi Jiřího Thýna.
Procházka botanickou zahradou v Tróji
19. 10. Botanická zahrada Trója
Záleží nám na interdisciplinární nevyhnutelnosti při zkoumání skutečnosti. Záleží nám na ekologii našeho prostředí. Záleží nám na prostředí, ve kterém AVU žije. A tak jsme se rozhodli v rámci oslav AVU220 navázat spolupráci s Botanickou zahradou a uskutečnit dvě procházky. Jedna z nich bude po venkovním areálu, kde se dozvíme více o podzimní květeně. Druhá z nich bude po skleníku „Fata Morgana“, ve kterém se seznámíme s rostlinami tropického a subtropického pásu.
První procházka se uskuteční:
Kdy: sobota 19. října 2019
místo: venkovní expozice (areál Jih)
čas začátku: 11.00
(na místě setkání prosím buďte aspoň 10 minut předem, ať program může začít včas)
Zájemci, hlaste se prosím na mail eva.stepanova@avu.cz do 17.10.!! Počet je míst je omezen!!
Vstupné je zdarma, průvodce zajištěn!
Procházka bude trvat zhruba hodinu.
K Botanické zahradě se dostanete:
Autobusem 112 pražské MHD k Zoologické zahradě a odtud do kopce podle značení. Tato trasa trvá 5–10 minut.
Dále také MHD (autobusy 102 nebo 144 z metra Kobylisy) je možné dojet i na zastávku Na Pazderce. V ulici K Pazderkám se také nachází parkoviště pro vlastní vozy i autobusy. Odtud vede nezpevněná cesta kolem areálu zahrady. Je z kopce a zabere asi 20 minut.
Sázíme stromy, přijďte taky
19. 10. Vintířov
AVU ve spolupráci s Ústavem životního prostředí Univerzity Karlovy bude sázet stromy v sobotu 19. 10. 2019 v obci Vintířov.
Sázení stromů proběhne od 11.00 v rámci Experimentálního povodí, které se nachází na výsypce u obce Vintířov na Sokolovsku. Zařízení povodí do budoucna umožní studium řady klíčových ekosystémových procesů a přinese poznatky, které nejen že prohloubí naše poznání, ale budou zásadní i při řešení praktických problémů spojených s obnovou post těžební krajiny, také s řešením dalších celospolečensky významných problémů jako je boj se suchem, ochrana před povodněmi a snižování eroze. Přijďte podpořit dobrou myšlenku a zlepšení životního prostředí v ČR.
On the same ground
16. 10. Arttrafika
Výstavy v rámci oslav 220 let AVU se chopili Matouš Hrbek (ateliér Vladimíra Skrepla) a David Čerťanský (ateliér Josefa Bolfa).
Společná výstava dvou autorů, kteří se zabývají odlišným pohledem na tématiku dětství, kdy tento fenomén řeší výtvarným dialogem, který se vzájemným popíráním rukopisu uceluje a vzniká jako "experimentální hra". Výstava také pracuje i s členitým prostorem galerie.
Výstava potrvá do 15. 11. 2019.
Spectators Disease
15. 10. Polansky Gallery, Holešovicá Šachta
𝓢𝓹𝓮𝓬𝓽𝓪𝓽𝓸𝓻𝓼 𝓓𝓲𝓼𝓮𝓪𝓼𝓮 ꧁
curated by
꧁ Jakub Jansa, Kamil Nábělek
Adrian Altman
Markéta Bábková
Matěj Čech
Dávid Čerťanský
Beatrice Dandová
Kristina Fingerland
Stanislava Franců
Markéta Kolářová
Anna Langová
Laura Limbourg
Ivana Mrázková
Marie Paterová
Adam Rada
Alžběta Rajchlová
Markéta Soukupová
Adam Soukup
Jan Soumar
Samuel Stano
Barbora Šemberová
Adina Šulcová
Moemi Yamamoto
꧁ opening 15/10/2019
Polansky Gallery 📎 18h00 - 21h00 📎
Šachta 📎 20h00 - 00h00 📎
Procházka I / výběr z 220 míst AVU
11. 10. Hlavní budova AVU
Komentovaná prohlídka hlavní budovou Akademie za doprovodu hlavní editorky publikace 220 míst AVU a zároveň prorektorky pro umění, vědu a rozvoj, Pavlíny Morganové, která provede vybranými prostorami Akademie, výstavou 220 kreseb a přiblíží koncepci průvodce, který byl vydán k příležitosti 220. oslav AVU.
Unisex Fotbal Turnaj
5. 10. Loko Vltavín
Fotbalový turnaj spřízněných institucí a vysokých škol sestavený ze čtyř unisexových týmů, se uskuteční na holešovickém hřišti Loko Vltavín první říjnovou sobotu mezi 10.00 – 15.00 hod. Rozhodčím turnaje bude historik umění a ředitel PLATO Ostrava Marek Pokorný. Vítěz vyhraje speciální uměleckou trofej. Fanoušky vítáme!
220 míst AVU
1. 10. Hlavní budova AVU
Křest průvodce po 220 místech v blízkosti Akademie, která jsou poctou minulosti, současnosti i budoucnosti a která ukazují, jak se studenti, pedagogové či absolventi AVU otiskli do svého bezprostředního okolí. Najdete zde popis uměleckých děl, domů, ateliérů, hospůdek či kaváren a návrh několika okruhů procházek či cyklistických tras. Publikace vznikla pod vedením týmu Vědecko-výzkumného pracoviště AVU spolu s členy Katedry teorie a dějin umění, zaměstnanci Archivu AVU, externími odborníky a více jak dvěma stovkami kreslířů z řad studentů, absolventů a pedagogů AVU. To vše na 300 stranách v české i anglické verzi, v grafickém zpracování Terezy Hejmové a Štěpána Malovce. K dostání v Nakladatelství AVU a na Kosmas.cz.
Koncert 220 AVU
1. 10. La Fabrika
S výtvarným uměním vždy blízce souvisela hudba. V prostředí Akademie i mimo ni naši studenti a absolventi zakládali a stále zakládají profesionální i experimentální hudební uskupení, z nichž výběr pestrých stylů uslyšíte v prostorách multifunkčního prostoru La Fabriky od 20.00. Podrobný line-up a lístky k zakoupení již brzy přes GoOut.cz. Vinyl Sounds of AVU s limitovanou edicí sítotiskových obalů od vybraných pedagogů si můžete zakoupit zde
Posledních 30 let (poprvé)
1. 10. Hlavní budova AVU
Zahájení první výstavy z trojdílného cyklu kurátora Borise Ondreičky, která proběhne v prostorách GAVU a následně v Galerii Klementina. Výběr protagonistek a protagonistů je založený na dění po roce 1989 a představuje esenci vývoje umění na pozadí 30 let porevoluční historie AVU. Mezi vystavujícími jsou například Milena Dopitová, Josef Bolf, Jiří David, Jaromír Novotný, Nik Timková, Aleš Čermák, Karíma Al-Mukhtarová, Pavel Humhal, Tomáš Vaněk, Jan Hladík, Tomáš Svoboda a další. K výstavám vznikne třídílný katalog v grafickém pojetí Adély Svobodové, s fotografiemi Jiřího Thýna.
Výstava 220 kreseb
1. 10. Hlavní budova AVU
V návaznosti na průvodce 220 míst AVU vystavujeme v prostorách kanceláře prorektorky pro umění, vědu a rozvoj na hlavní budově Akademie originály kreseb více jak dvou stovek autorů, které doprovází stejný počet anotací o místech v blízkosti školy. Tento výběr vznikl pro ojedinělou třísetstránkovou publikaci, kterou si můžete pořídit v české i anglické verzi.
30 let svobody v umění
1. 8. ulice Prahy, Letiště Václava Havla
Společně se spolkem Díky, že můžem připravila AVU, AMU a UMPRUM soutěž pro své studenty a ve spolupráci s odbornou komisí vybrala 10 autorů, jejichž díla jsou od poloviny srpna rozmístěna po hlavním městě v city-lightech. Tématem jednotlivých návrhů je svoboda v umění v kontextu třiceti let od sametové revoluce. Podrobnosti najdete zde.